Research voor fictieboeken

Het klinkt misschien een beetje raar maar voor elk boek gaat er behoorlijk wat tijd in research. En dat geldt niet alleen bij historische romans. Ook voor een ‘simpel’ romantisch boek of een spannende thriller moet je je als schrijver vaak verdiepen in onbekende werelden. In deze blog ga ik na welke research je allemaal kan/moet doen.

De basis

Zoals al gemeld in mijn blog rond personages is een naam zoeken voor je personages één van de zaken die je als schrijver altijd moet doen. En daar hoort een beetje research bij. Je moet toch even checken welke namen in die regio in die periode gangbaar waren. Dus daar begint alvast een mini-onderzoekje.

Elk personage heeft bovendien een bepaald beroep of is student in een bepaald vak. Dus daar moet je ook iets over te weten komen. De uitgebreidheid van dit onderzoek is afhankelijk van de rol dat het beroep of het vak speelt in je boek. Dat kan gaan van het lezen van een wikipedia.org-pagina, verschillende boeken lezen en filmpjes bekijken over mensen die dat beroep hebben uitgeoefend tot uitgebreide interviews afnemen van mensen die het beroep uitoefen(d)en.

Ten slotte woont elk personage ergens. Als dit op een fictieve plek is, valt de research mee om niet te zeggen dat ze dan helemaal wegvalt. Je kan dan namelijk helemaal zelf fantaseren hoe die plek eruit ziet. Maar wanneer je een specifiek land of een specifieke stad gebruikt dan zal je toch zicht moeten krijgen op hoe dat land/die stad eruit ziet en hoe de cultuur daar eventueel is. Tegenwoordig moet je niet zelf ter plaatse gaan om te weten welke gebouwen er interessant zijn in die stad maar raak je al heel ver met Google Street view.

Dit zijn de drie basiszaken die je altijd moet uitzoeken, ongeacht het type roman.

De grondigere research

Naast de basis, zal je afhankelijk van je boek, sommige thema’s meer diepgaander moeten bekijken. Het is evident dat je bij een historisch roman uit de 17de eeuw veel meer zal moeten weten over die periode dan het soort kleren dat ze toen droegen. Als je je verhaal geloofwaardig wil maken, zul je moeten weten welke mensen elkaar konden ontmoeten en welke ontmoetingen zeer onwaarschijnlijk zouden zijn, hoe ze zich wasten, wat ze aten, welke toestellen ze al dan niet gebruikten, welke beroepen ze uitoefenden en of ze al dan niet hobby’s hadden.

Maar ook in een cozy mysterie (waarbij een amateur speurder een mysterie oplost), zal je dieper in moeten gaan op de relevante hobby of het beroep van de speurder. Meestal weet de amateur detective namelijk zaken omwille van de specifieke hobby of het specifiek beroep waardoor hij/zij de zaak mee kan oplossen. En als je dat wil kunnen schrijven, moet je minstens weten wat dat kan zijn. In dit soort boeken is er meestal ook politie betrokken. Afhankelijk van waar en wanneer het verhaal zich afspeelt, zal de reactie van de politie op een amateur speurder anders zijn. Dus zal je daar ook wat meer moeten over weten.

Bij thrillers waarin doden vallen, zal je het meer gruwelijker onderzoekswerk moeten doen. Is de manier waarop iemand gedood wordt, geloofwaardig? Kan je iemand doden met een balpen bijvoorbeeld? En waar moet je net slaan op het hoofd om er zeker van te zijn dat de persoon nadien niet terug ontwaakt? Of omgekeerd, welke messteken zijn niet dodelijk? Niets om bij het ontbijt te ondernemen dus.

Bij romantische boeken zal eerder de basisresearch afhankelijk van de inhoud grondiger moeten gebeuren. Als het beroep van één van de hoofdpersonages bijvoorbeeld een belangrijke rol speelt in het liefdesverhaal dan moet je weten welke impact dit beroep kan hebben op een liefdesrelatie. Of als de omgeving waarin de liefde opbloeit relevant is, dan zal je een diepere kennis moeten hebben van het land of de stad waar het zich afspeelt. Enzovoort.

Conclusie

Als je een geloofwaardig fictieboek wil kunnen schrijven, moet je heel wat research doen voor of tijdens het schrijfwerk. Ik probeer zoveel mogelijk op voorhand op te zoeken. Maar onvermijdelijk duikt er tijdens het schrijven een vraag op waarvoor je toch weer naar internet moet. Vermoedelijk is een fantasy boek schrijven op dat vlak iets handiger. Aangezien je dan werkt met een volledig zelfverzonnen wereld. Dan heb je volledige vrijheid over hoe het werkt maar ook dan moet alles in je wereld kloppen! 

Schrijven blijkt alweer niet gewoon schrijven te zijn…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *