Titel: Basisboek scenarioschrijven
Ondertitel: Voor iedere schrijver en maker van fictie, documentaire of opdrachten
Auteur: Joost Schrickx
Datum publicatie: 15 juli 2014
Uitgever: Pumbo.Nl B.V.
200 pagina’s
Focus
In dit boek staat de schrijver stil bij het schrijven van scenario’s. Hij heeft het over scenario’s van films, zowel fictiefilms als documentaires.
Waar ga ik echt iets mee doen?
Ik heb dit boek gelezen met de ambitie een toneelstuk te schrijven. En hoewel het boek daar niet specifiek op gericht is, kan ik er wel enkele zaken uithalen.
De belangrijkste tip vond ik: ‘De film speelt zich af in het hoofd van de kijker dus probeer zo weinig mogelijk te tonen, maar net genoeg zodat het niet onbegrijpbaar wordt.’ Je moet met andere woorden de kijker het verhaal doen schrijven (in zijn hoofd).
Centraal in het scenario staat, volgens de auteur, de narratieve cyclus. Dit is een cyclus waarbij je vertrekt van een situatie A, waarna een dilemma volgt, het personage beslist over het dilemma en handelt ernaar waardoor we komen in situatie B. Elk verhaal moet een reeks van die cycli doorlopen. Door zo te kijken naar een verhaal, kan ik duidelijk afgebakende scènes maken en dat maakt deze cyclus een interessant hulpmiddel.
In het boek staan ook verschillende tips over hoe je iets visueel kan maken, want uiteraard is dat bij film (en toneel) belangrijk. Het gaat dan bijvoorbeeld over symbolen die het karakter van een personage tonen. En dat lijkt me een leuke om over na te denken: hoe zorg je ervoor dat een vrolijk personage er, vanaf het moment dat die op het podium komt, vrolijk uitziet? Zo staan er nog verschillende voorbeelden in het boek, manieren waarop je iets kan tonen door de omgeving in plaats van door actie of dialoog. Dit vond ik een zeer nuttig onderdeel.
Ten slotte staan de verschillende verhaalstructuren in het boek opgelijst. Zo alles op een rijtje zien staan, was zeker een meerwaarde. Verhaalstructuur is iets dat heel vaak aan bod komt als het gaat om schrijven maar het is me niet altijd duidelijk wat daar dan mee bedoeld wordt. En dit boek heeft wel één en ander duidelijk gemaakt voor mij.
Conclusie
Ik heb alleen het stukje gelezen over scenario’s voor fictie (er staat ook iets in over documentaires) en dat was zeker de moeite waard.