Nadat ik ‘Grijs gebied’ van Marion Pauw gelezen had, was ik verwonderd dat ik het niet eerder had vastgenomen. Het was al bijna 7 jaar in mijn bezit en het verhaal sprak me aan. Toen ik er even over nadacht, bleek het door de cover te komen. Dat verraste me omdat ik boeken meestal in e-bookvorm lees. In tegenstelling tot bij een fysiek boek, dacht ik dat de cover niet zo doorslaggevend was. Ik dacht dat ik e-books selecteerde op basis van het verhaal en dat de cover bijzaak was. Hij is ook niet zo prominent in beeld want op de e-reader staan de boeken wel in een lijstje met cover met in zwart-wit. Dat leek met iets minder prominent als bij een boek dat op de salontafel ligt. En toch, blijkbaar kies ik boeken dus ook omwille van de cover. Tijd om na te denken wat nog allemaal mijn boekenkeuze bepaalt.
Reclame
De beste reclame voor alles en dus ook voor boeken is mond-aan-mond-reclame. Die kan komen uit de mond van familieleden, collega’s of vrienden, maar ook van mensen op de radio of in de krant. Die tips schrijf ik dan op in mijn notities-app of ik zoek het boek direct op in Kobo plus. En zo komt dat op mijn lijstje ooit te lezen boeken.
Op dat lijstje staan soms ook boeken die ik er zelf heb opgezet naar aanleiding van eerder gelezen boeken. Er zijn bijvoorbeeld een aantal auteurs die ik graag lees zoals Liane Moriarty, Sante Montefiore en Harlan Coben. Maar er zijn ook een paar reeksen waarvan ik het eerste boek (of meerdere boeken) heb gelezen en de volgende ook nog wil lezen (Alexanders’ erfenis en De zeven zussen bijvoorbeeld).
Op dit moment heb ik ook een berg “echte” boeken liggen van iemand die haar kasten opgeruimd heeft (je weet wie je bent!). Dus die liggen op mijn fysiek lijstje klaar en worden afgewisseld met de e-books.
Achterflap en cover
Uiteraard is het verhaal belangrijk bij de beslissing om een boek te lezen. Enkel als de achterflap mijn nieuwsgierigheid wekt, heeft het een kans om op mijn lijstje te komen. Maar dat is duidelijk niet het enige. De cover is blijkbaar even belangrijk. Voordat ik een achterflap lees, moet eerst de cover mijn aandacht getrokken hebben. Dit geldt zowel voor de “echte” boeken als de e-books. Welk soort cover aantrekkelijk is, hangt natuurlijk ook af van het genre. Een romantisch verhaal moet voor mij, vreemd genoeg, een schoon landschap op de cover hebben. Voor een thriller doet een donkere cover het meestal wel. Ik heb liever niet dat er personages/mensen op de cover staan. Vermoedelijk omdat ik zelf de personages vorm wil geven in mijn hoofd terwijl ik lees.
Prijs
En last but not least de prijs van een boek kan een ook een rol spelen bij de keuze. Ik heb zelf een kobo plus abonnement (zie blog van 30 januari) waarin duizenden boeken te lezen zijn tegen 9,99 euro/maand. Elk boek dat in het abonnement zit, heeft een voorsprong op andere boeken om gelezen te worden. E-books zijn over het algemeen ook goedkoper dan papieren boeken dus die hebben een voetje voor (vooral omdat ik fictieboeken niet opnieuw lees en we klein wonen). 25 euro betalen voor een boek betekent enkele uren leesplezier en dan een hoop oud papier. Dat probeer ik te vermijden. Boeken die ik gratis krijg via via zijn natuurlijk de beste deal…
Conclusie
Er zijn veel redenen om een boek al dan niet te lezen. Door met de bovenstaande elementen rekening te houden, zijn de meeste boeken die ik lees wel goed. Maar af en toe kan het al eens tegenvallen. En dat is dan weer een leerproces voor het kiezen van volgende boeken. Dus eigenlijk heb je altijd geluk 😉